ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, een wetenschappelijk onderbouwde gedragstherapie die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld.  Sinds juli 2010 is ACT erkend als een effectief bewezen therapie voor een verscheidenheid aan problemen. ACT wordt onder andere ingezet bij angst, depressie, slaapproblemen, rouwverwerking, tinnitus en chronische pijn.

→ Lees meer

springende vrouw in de lucht in de natuur

Met Acceptance and Commitment Therapie (ACT) leer je op een andere manier met vervelende gedachten, gevoelens, en emoties om te gaan dan je gewend bent. Het blijkt namelijk dat het gevecht aangaan met gedachten en/of gevoelens of ze juist proberen te vermijden er vaak voor zorgt dat deze juist een grotere invloed krijgen op iemands leven. Het alternatief is acceptatie van deze vervelende gedachten en ervaringen. Niet omdat deze zo leuk zijn, maar omdat ze er nu eenmaal zijn en je niet wilt dat ze nog meer ruimte innemen in je leven.

Met de energie die je dan over hebt, kun je je vervolgens richten op de dingen die er wel echt toe doen voor jou. We gaan op zoek naar jouw kernwaarden en hoe je daarnaar kunt leven.

De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke ervaringen, problemen of gedachten, uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol en vitaal leven.

Door acceptatie, en het leven van een voor jou waardevol leven, zullen vervelende klachten, gedachten en gevoelens een minder belangrijke rol gaan spelen. Dat is in de praktijk gebleken.

poster met tekst: Let your dream be bigger than your fears
hexaflex psychologische flexibiliteit

ACT behoort tot de positieve psychologie, welke de laatste 15 jaar enorm aan terrein gewonnen heeft binnen de psychologische wetenschap. Daar waar de traditionele psychologie zich voornamelijk bezig houdt met het verminderen van klachten, dysfuncties en tekortkomingen, richt de positieve psychologie zich juist op het versterken van positieve eigenschappen van mensen, zoals hun kwaliteiten en vaardigheden.

ACT is ontwikkeld door de drie Amerikaanse psychologen Steven Hayes, Kelly Wilson & Kirk Strosahl. ACT komt voort uit de gedragsanalyse en is gebaseerd op de Relational Frame Theory (RFT). RFT leert ons dat anders leren denken niet werkt, maar dat je wel anders met je gedachten kunt leren omgaan.