Slapen, lig er niet wakker van Mieke

Koffie


Koffie, heerlijk. Ik drink het graag, het is altijd even zo’n lekker rustmomentje. Nog leuker, op een terras met aangenaam gezelschap. Dan kan zo’n kopje koffie zo heerlijk zijn. Op zich natuurlijk niets mis mee.

Als je echter voor 12 uur koffie nodig hebt om goed te kunnen functioneren, omdat je anders niet echt goed wakker wordt, dan is de vraag of je wel goed geslapen hebt. En dan bedoel ik niet of je voldoende uren geslapen hebt, maar of je kwalitatief goed geslapen hebt. Het komt namelijk veelvuldig voor dat mensen koffie gebruiken als een soort medicijn voor chronisch slaaptekort. Het signaal wat je lichaam afgeeft bij slaaptekort, kun je namelijk dempen door het gebruik van cafeïne. Net zoals je hoofdpijn als signaal kunt dempen met paracetamol. Met cafeïne voel je je alert en wakker terwijl je dat misschien eigenlijk niet bent.

Cafeïne is eigenlijk gewoon een stimulerend middel. In de onderstaande afbeelding kun je zien wat het effect van het gebruik van cafeïne is als ze dat aan spinnen toedienen. Het bovenste web is van een spin zonder toediening van middelen. Het effect van allerlei middelen is wel duidelijk.

Als je koffie drinkt, is het opwekkende effect daarvan na een half uur op z’n hoogst. Maar ons lichaam, vooral onze lever, moet heel veel moeite doen om die cafeïne weer af te breken. Pas na 5-7 uur (het werkt bij de een iets sneller dan bij de ander) zit je op de helft van de waarde. En dat is nog behoorlijk veel. Als je dus later op de dag of in de avond koffie drinkt, moet het lichaam dus nog heel veel werk verzetten terwijl jij misschien van plan was te gaan slapen. Het gevolg is dus dat je ofwel niet inslaapt, ofwel niet goed doorslaapt, ofwel niet heel lekker slaapt. En wat veel mensen niet beseffen, is dat ook decafé niet cafeïnevrij is. Het bevat wel minder cafeïne, maar 3 kopjes decafé is ongeveer net zoveel cafeïne als 1 kopje gewone koffie. Ook niet goed om de nacht mee te beginnen dus.

Wat ook nog een rol speelt is de leeftijd. Op latere leeftijd duurt het wat langer voordat de cafeïne door ons lichaam is opgeruimd.

Al met al niet zo’n mooi nieuws voor de fervente koffiedrinkers onder ons die niet goed slapen. Maar zeker de moeite waard om je koffiegebruik eens onder de loep te nemen als je slecht slaapt. En zeker eens te kijken of je de koffie later op de dag niet beter kunt laten staan.

Als alleen je koffiegebruik reden is voor slecht slapen, dan kun je er dus gelijk zelf mee aan de slag. Als er nog andere dingen spelen of je wil gewoon je gewoontes eens onder de loep nemen om weer beter te kunnen slapen, dan ben je natuurlijk altijd welkom voor een gratis gesprek waarin ik je meteen al wat tips kan geven. Ik nodig je graag uit ‘op de koffie’ maar iets anders mag natuurlijk ook 😊.

blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.