volgeschreven memoblaadjes

Beter leren slapen kun je in zeven sessies leren. Tijdens die sessies zullen verschillende thema’s theoretisch worden besproken en daarna geoefend. Daarnaast is het ook erg belangrijk om ook zelf op ervaringsniveau te leren en dus thuis aan de slag te gaan met wat je geleerd hebt. Door het geleerde in praktijk te brengen, ontwikkel je de verschillende ACT‐vaardigheden die je zullen helpen om weer beter uitgerust op te staan.

Wat gaan we doen in het traject:

Klik op onderstaande buttons

Het eerste gesprek is gratis. We gaan dan bekijken wat het probleem is waarmee je worstelt en wat je allemaal al gedaan hebt om het op te lossen. Vaak is er al van alles geprobeerd om het probleem onder controle te krijgen en zullen we moeten concluderen dat vechten tegen het probleem of er van weglopen niet helpt.

Belangrijk is dat je bereid bent om het probleem te accepteren. Ruimte geven aan het probleem en aan wat het met je doet. Dat schept de mogelijkheid om er anders mee om te gaan.

'Onwelkome gast'

Vaak zien we dat mensen gefuseerd zijn met bepaalde gedachten. Dat wil zeggen dat je je gedachten als waarheid ziet. Soms is dat niet juist en kunnen gedachten zelfs belemmerend werken. In dat geval kan het helpen de gedachten in een ander perspectief te zetten. Defusie noemen we dat.

In je gedachten gebruik je vaak taal. Taal is erg sterk, erg handig, maar kan ook in de weg zitten. In dat geval gaan we oefenen daar anders mee om te gaan.

'Sushi train'


Veel mensen zitten vooral in hun hoofd in deze hectische tijd. We zijn vaak rationeel bezig. We moeten van alles. In de therapie gaan we zorgen voor meer contact met het hier en nu en contact met jezelf. Middels mindfulness leren we te voelen, op te merken wat er nu is.

'Mindful minute'

Belangrijk is ook hoe je naar jezelf kijkt. Zelfcompassie en de verbinding met alles om je heen krijgt aandacht.  Eventuele negatieve zelfbeelden kunnen worden losgelaten middels oefeningen.

'Busmetafoor'

Vaak leggen we onszelf allerlei regels op. Ik moet wel…. Ik mag niet…. Wat vindt men van mij?
Als alternatief daarvoor gaan we op zoek naar de eigen waarden. Wat is voor jou echt belangrijk in het leven.

'Leef je met doelen of leef je met waarden'

Leven naar je eigen waarden, dat is soms eng. Je kunt ervoor kiezen om, ondanks die angst, dat toch te doen. Je leven zal dan waardevoller en dus leuker worden. We gaan samen bezien waar je concreet veranderingen kunt toepassen in je leven zodat je meer naar je eigen waarden leeft. Niet meteen in grote stappen. Ook kleine veranderingen kunnen soms al veel brengen.

'Waardevol leven'

De eerste keer gaan we bekijken wat het probleem is waarmee je worstelt en wat je allemaal al gedaan hebt om het op te lossen. Vaak is er al van alles geprobeerd om het probleem onder controle te krijgen en zullen we moeten concluderen dat vechten tegen het probleem of er van weglopen niet helpt.

Belangrijk is dat je bereid bent om het probleem te accepteren. Ruimte geven aan het probleem en aan wat het met je doet. Dat schept de mogelijkheid om er anders mee om te gaan.

'Onwelkome gast'

Vaak zien we dat mensen gefuseerd zijn met bepaalde gedachten. Dat wil zeggen dat je je gedachten als waarheid ziet. Soms is dat niet juist en kunnen gedachten zelfs belemmerend werken. In dat geval kan het helpen de gedachten in een ander perspectief te zetten. Defusie noemen we dat.

In je gedachten gebruik je vaak taal. Taal is erg sterk, erg handig, maar kan ook in de weg zitten. In dat geval gaan we oefenen daar anders mee om te gaan.

'Sushi train'


Veel mensen zitten vooral in hun hoofd in deze hectische tijd. We zijn vaak rationeel bezig. We moeten van alles. In de therapie gaan we zorgen voor meer contact met het hier en nu en contact met jezelf. Middels mindfulness leren we te voelen, op te merken wat er nu is.

'Mindful minute'

Belangrijk is ook hoe je naar jezelf kijkt. Zelfcompassie en de verbinding met alles om je heen krijgt aandacht.  Eventuele negatieve zelfbeelden kunnen worden losgelaten middels oefeningen.

'Busmetafoor'

Vaak leggen we onszelf allerlei regels op. Ik moet wel…. Ik mag niet…. Wat vindt men van mij?
Als alternatief daarvoor gaan we op zoek naar de eigen waarden. Wat is voor jou echt belangrijk in het leven.

'Leef je met doelen of leef je met waarden'

Leven naar je eigen waarden, dat is soms eng. Je kunt ervoor kiezen om, ondanks die angst, dat toch te doen. Je leven zal dan waardevoller en dus leuker worden. We gaan samen bezien waar je concreet veranderingen kunt toepassen in je leven zodat je meer naar je eigen waarden leeft. Niet meteen in grote stappen. Ook kleine veranderingen kunnen soms al veel brengen.

'Waardevol leven'
marmeren beeldje twee personen dicht bij elkaar
tekst 'can, can't' op krijtbord

Als deze facetten zijn doorlopen, heb je voldoende handvatten om om te gaan met de huidige problemen, maar ook die in de toekomst.