We can not solve problems with the same thinking
we used when created them
Albert Einstein
volgeschreven memoblaadjes

Beter leren slapen kun je leren. Tijdens de therapie zullen verschillende onderwerpen worden besproken en vooral praktisch worden geoefend. Daarnaast is het ook erg belangrijk om ook  thuis aan de slag te gaan met wat je geleerd hebt. Door het geleerde in praktijk te brengen, ontwikkel je de verschillende vaardigheden die je zullen helpen om weer beter uitgerust op te staan.

Hoe gaat dat nu in de praktijk?

Ik kan me voorstellen dat je graag een beeld wil vormen van wat we dan gaan doen tijdens die 8 sessies. Dat zal ik dus op deze pagina verduidelijken.

De eerste keer gaan we samen bekijken wat nu precies je probleem is. We leren elkaar alvast een beetje kennen. Als ik weet wat het probleem is, en jou een beetje heb leren kennen, dan zal ik eerlijk aangeven of ik je kan helpen. Ook vertel ik dan natuurlijk hoe dat in zijn werk gaat. Voor jou een mooie kans om mij wat beter te leren kennen en te beoordelen of je met mij wil werken. Dit gesprek kan bij mij plaatsvinden, maar het kan ook online of telefonisch. Het gesprek is helemaal gratis, want ik vind het belangrijk dat we er allebei achter staan om samen aan jouw slaapprobleem gaan werken, voordat we er dieper op ingaan. Natuurlijk krijg je ook in dit gratis gesprek alvast wat tips mee om mee aan de slag te gaan.

De daaropvolgende gesprekken zullen ongeveer een 1 duren. Soms iets langer. Tijdens de therapie doen we samen oefeningen zodat je meer inzicht krijgt in wat je doet. We gaan samen kijken wat voor jou werkt en wat je beter anders kunt doen. Gewoon met praktische oefeningen aan tafel. Dus geen sofa of slaapbank hier. Wat we niet gaan doen, is graven in je verleden. We kijken naar de toekomst, hoe kan het anders zodat de slaap weer welkom is.

Je krijgt ook elke keer een opdracht mee om thuis te doen. We kunnen samen wel uitgebreid gaan zitten praten, maar belangrijker is dat je thuis de oefeningen ook daadwerkelijk doet. Alleen begrijpen dat het anders kan is niet genoeg. Het is net als met een dieetboek. Van het lezen van een dieetboek val je ook niet af, je moet het in de praktijk brengen. De oefeningen zijn bedoeld om  kleine praktische veranderingen in je gedrag te bewerkstelligen. Soms laat ik je iets invullen, een filmpje kijken of we doen samen een oefening die je in bed kan doen als je wakker ligt. En lukt het een keer niet, dan gaan we kijken hoe het anders kan, of waarom het niet lukt. En alles in kleine uitvoerbare stukjes. We gaan niet ineens je hele leven omgooien.

De eerste sessies zullen wekelijks zijn. Daarna wordt het tweewekelijks, zodat je ook de tijd krijgt om nieuwe gewoontes aan te leren.

marmeren beeldje twee personen dicht bij elkaar
tekst 'can, can't' op krijtbord

Als deze facetten zijn doorlopen, heb je voldoende handvatten om om te gaan met de huidige problemen, maar ook die in de toekomst.