Slaap je slank


De decembermaanden komen er aan! Dat hoorde ik op de radio van de week. Maar volgens mij is er maar één decembermaand. Wat er wel in meervoud is, is feestjes, jaarafsluitingen, borrel-bijeenkomsten, familiefeesten en dus een overvloed aan eten en drinken. Lekker, maar in januari hebben veel mensen daar weer last van, dan moeten de decemberkilo’s er weer af.

Nu zul je je misschien afvragen ‘wat heeft dat met slapen te maken?’. Nou, op zich niets, maar slapen en eten hebben wel veel met elkaar te maken. Wat veel mensen niet weten, is dat slecht slapen kan leiden tot obesitas. Oftewel, van slecht slapen kun je dikker worden.
Hoe dat kan?

Er zijn meerdere factoren die daaraan bijdragen. Om te beginnen de twee hormonen die je eetlust bepalen. De ene geeft een signaal af dat je honger hebt, de ander een signaal dat je vol zit. Als die twee uit balans zijn, dan kloppen de signalen niet meer. Grote kans dus dat je dan te veel gaat eten. Hier is ook onderzoek naar gedaan en het blijkt dat je als je twee nachten zo’n 4-5 uur slaapt, je hongergevoel al toeneemt. En het ‘ik heb genoeg’ gevoel, dat neemt juist af.

Ik kan me ook nog goed herinneren dat ik in de periode dat ik slecht sliep op de meest vreemde tijden honger kreeg. Zo had ik soms voor de maaltijd geen zin in eten, terwijl ik na de maaltijd ineens enorm zin in eten kreeg. En dus ging snaaien. Ook ’s nachts had ik vaak het idee dat ik honger had. Dan ging ik er uit om te eten.

Door slaapgebrek raak je de controle over je eetlust kwijt. Je krijgt geen signaal dat je verzadigd bent en gaat meer eten.

Daar komt nog bij dat mensen die slecht slapen meer zin hebben in calorierijk voedsel. Dit omdat je door slaaptekort moeilijker verstandige afwegingen kunt maken.Doordat je niet uitgerust bent, heb je ook veel minder zin om te bewegen. Nog een factor die bijdraagt aan gewichtstoename.

Natuurlijk is het niet zo dat obesitas alleen door slaapgebrek wordt veroorzaakt. Maar dat slaaptekort daar een grote bijdrage aan levert, dat is zeker.

Gelukkig wordt die disbalans weer hersteld vanaf het moment dat je wel weer voldoende slaapt. Dus ik zou zeggen, geniet van alle gezelligheid. Laat het niet uit de hand lopen met eten en drinken, maar leg de nadruk op samenzijn en warmte. En zorg dus vooral voor  voldoende slaap!

blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.