Als ik niet slaap kan ik de volgende dag niet functioneren zoals ik het wil. Ik ben zo moe, futloos, energieloos. Ik kan me dan minder goed concentreren. Vaak moet ik zelfs mijn plannen bijstellen en ben dan teleurgesteld. Herkenbaar?

Gelukkig is er iets aan te doen. En ik kan het weten, want ook ik heb een periode gekend waarin ik heel slecht sliep. Maar dat is over. Ik slaap weer. Zonder pillen, zonder hulpmiddelen en zonder allerlei dingen die ik moet doen om te kunnen slapen.

3 van de 4 stemmen in mijn hoofd willen slapen,
De 4e wil weten of pinguïns knieën hebben.

Maar wat doen we als het niet lukt:

  • Lezen…
  • TV kijken...
  • Uit bed gaan…
  • Melk drinken…
  • Speciale thee drinken…
  • Iets eten…
  • Toch maar weer een slaappil nemen…
  • Alcohol drinken…
  • Nadenken over wat je gedaan hebt of nog moet doen…
  • ...
Allemaal WERKWOORDEN, activiteiten. En juist dat maakt ons brein weer actief, wakker. Precies het omgekeerde van wat slapen moet zijn: rust!

Want: slapen is geen WERKWOORD

Ja wel volgens de Nederlandse grammatica natuurlijk.
Echter om te slapen hoef je niet te werken, integendeel. je moet juist niets doen!

Wat dan wel?

Wat je natuurlijk zelf al kan doen is de dag afbouwen. En overdag af en toe een rustmoment nemen. Zorgen voor een rustige en fijne slaapomgeving.  Soms is dat echter niet voldoende, of heb je daar even hulp bij nodig.

ACT was voor mij de oplossing. Ik ben me daarom verder gaan verdiepen in ACT. Natuurlijk heb ik nog wel eens een nacht die wat minder is. Het heeft alleen nu niet meer zoveel impact op mijn leven, omdat ik er anders mee omga.

En dat is wat ik jou ook gun. Lekker slapen en de dag fit beginnen.

tekst slapen gespeld met wol
wekker

In zeven sessies kunnen we er samen voor zorgen dat ook jij uitgerust aan je dag begint en al je plannen kunt uitvoeren.