Wat gebeurt er nu eigenlijk als je een gewone gezonde slaper bent?
Onderstaand wat uitleg daarover.

Gemiddeld hebben we 7-8 uur slaap per nacht nodig als volwassene. Dat kan per persoon verschillen. Naarmate we ouder worden, hebben we minder slaap nodig.
Bij een normaal slaappatroon kom je als mens zowel fysiek als geestelijk tot rust. Het is echter niet zo dat er niets gebeurt als je slaapt. Integendeel, er is volop actie in het brein.
Als je begint met slapen, vertragen de hersengolven. Je krijgt moeite om je ogen open te houden. Daarna doorloop je gedurende de nacht 4 à 5 slaapcycli.

slapende vrouw

Elke cyclus bestaat uit een non-REM (rapid eye movement) en een REM gedeelte. In het eerste deel van de nacht treedt vooral non-REM-slaap op. De REM-slaap komt meer in het tweede deel van de nacht voor. De REM-slaap is het slaapgedeelte waarin je droomt. Aan het einde van een slaapcyclus kun je even wakker worden, maar meestal is dat niet zo.

Non-REM-slaap

Non-REM-slaap bestaat uit drie fases. In de eerste fase beginnen je spieren zich te ontspannen. Je herkent waarschijnlijk wel het knikkebollen of open vallen van de mond. Je raakt het contact met de omgeving kwijt, maar je bent nog gemakkelijk te wekken. Het lijkt op doezelen.
Vervolgens kom je in de tweede fase: een lichte, ondiepe slaap. Dit gedeelte beslaat ongeveer de helft van de nacht.

Daarna gaat je over naar de derde fase: een diepe slaap. Je bent dan helemaal ontspannen en niet gemakkelijk wakker te krijgen. Wanneer je in diepe slaap bent, zijn je spieren ontspannen, je bloeddruk, hartslag en ademhalingsfrequentie verlagen. Je lichaam komt tot rust, herstelt zich.
Na de non-REM slaap ga je naar de REM-slaap.

REM-slaap

Tijdens deze fase gaan je ogen snel op en neer, er is veel hersenactiviteit, maar de spieren blijven ontspannen. In deze fase verwerk je informatie en heel belangrijk: ook emoties.

hangmat met handdoek

Schematisch ziet het er als volgt uit:

schema slaapstadia