Slapen, lig er niet wakker van Mieke

Uitstellen of aanpakken


We kennen het allemaal; iets wat we moeilijk vinden of niet overzien, dat stellen we liever uit. Mensen stellen belangrijke zaken uit op gebied van gezondheid, werk, relaties en financiën. Maar uiteindelijk levert dat uitstellen alleen maar stress op.

Zo ook met het oplossen van slaapproblemen. Eigenlijk weet je best dat je hulp moet zoeken als je al lange tijd slecht slaapt. Dat het beter is om het eens een keer goed aan te pakken. Tenslotte is het niet goed voor je gezondheid als te weinig slaapt. Je hebt als eens gekeken wat er kan, je weet dat het nodig is om begeleiding te zoeken en toch kies je ervoor om het uit te stellen. Gevolg is, dat je de hele dag bezig kunt zijn met je slaapprobleem zonder dat er iets verandert.

Hoe komt het toch dat wij mensen die belangrijke dingen uitstellen? Want in ons hoofd weten we best dat we het beter meteen goed aan kunnen pakken.

De reden dat we dat doen is, dat we gewoon mensen zijn. Mensen willen niet falen en mensen vinden onbekende dingen vaak eng of spannend. Een angstig gevoel is niet fijn, dus dat vermijden we liever. Het fijne van uitstellen is, dat je (tijdelijk) die angst niet hoeft te ervaren. Natuurlijk kan uitstellen en dus iets niet doen ook voelen als falen. Maar je blijft dan gewoon waar je bent, dat is bekend en dat voelt dus veilig. Niet weten waar je aan toe bent of wat er gaat gebeuren voelt eng, dus dat vermijden we liever. Heel menselijk.

Wat we dan toch doen om onszelf gerust te stellen, is korte termijn oplossingen zoeken. Dus in geval van slapen; toch nog maar eens die rustgevende thee proberen, of die pilletjes die de buurvrouw adviseert om rustig van te worden. Of zelf nog maar eens proberen minder slaappillen te gebruiken. En we vertellen onszelf dat we goed bezig zijn, dat die spannende onbekende oplossing zoals therapie altijd nog kan. Uitstellen dus maar. We kiezen voor veilig. Het kan geen kwaad wat we doen, dat geeft dus geen angst, dat durven we. Heel begrijpelijk dat we daarvoor kiezen. Heel menselijk.

Het nadeel is dat we op die manier onze slaapproblemen niet kunnen oplossen. Het duurt dus alleen maar langer voordat er iets verandert. Dat is jammer. Er is een boek dat heet “eet de kikker eerst”. Oftewel, doe eerst dat wat je belangrijk en moeilijk vindt. Dan is de rest van de dag of je leven veel fijner. Als je bereid bent om, mét je angst voor het onbekende, toch de stap te zetten om je slaapprobleem nu eens echt aan te pakken, dan is dat de eerste grote kikker die je eet. De eerste stap naar een echte oplossing en een fijner leven.

Om het je gemakkelijker te maken is mijn eerste gesprek dan ook helemaal vrijblijvend. Gewoon omdat ik weet dat we allemaal mensen zijn, die het allemaal spannend vinden om iets te doen wat onbekend is. Misschien maak ik het daarmee wat gemakkelijker voor je om slaapprobleem eens echt aan te pakken en die eerste stap te zetten.  Of misschien kun je iemand anders helpen om over die drempel heen te stappen.

blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.