Wat wil je drinken?


Als we de feestdagen achter ons laten en het gewone leven weer oppakken, is dat voor mij altijd even wennen. De fijne warme sfeer, het samen zijn met andere mensen. Samen eten, samen feesten, gezelligheid dat wil ik eigenlijk niet graag loslaten. Aan de andere kant is het ook wel fijn dat er weer wat regelmaat in mijn leven komt. Weer op tijd naar bed. Weer normaal en wat minder eten kan ook geen kwaad. En hoewel ik normaal niet veel drink, heb ik toch wat vaker ja gezegd tegen een wijntje tijdens de feestdagen. Dat vind ik niet erg, maar ik wil er geen gewoonte van maken.

Op de radio hoorde ik van de IkPas actie die is opgezet door een samenwerkingsverband tussen GGD, verslavingszorg en KBO. Daarbij is het de bedoeling dat je in januari een uitdaging aangaat met jezelf om een maand geen alcohol te drinken. Doel is, dat je je bewuster wordt van de keuze die je kunt maken om wel of niet te drinken en om vastgeroeste patronen om regelmatig te drinken doorbreekt. Het blijkt namelijk dat veel mensen zich niet eens bewust zijn van hoeveel ze eigenlijk drinken. Een dagelijks glaasje wordt al normaal gevonden. Alcohol drinken omdat je dat altijd zo deed, wordt door deelname aan de actie minder vanzelfsprekend.

In Amerika bestaat deze actie al langer en blijkt dat 62 % van de deelnemers zich na een maand fitter voelt. 32% verliest gewicht en 55% geeft aan beter te slapen. Vooral dat laatste wil ik delen natuurlijk. Dat alcohol een negatief effect heeft op slapen dat is al lang bekend. En toch blijven mensen helaas hardnekkig geloven in een slaapmutsje. Dat zogenaamde slaapmutsje werkt echter averechts. De alcohol in je lijf moet worden afgebroken, daarvoor moet je lijf werk verzetten. Als je dus ’s avonds alcohol gebruikt, moet het lijf nog werken in de nacht. Het is daarom een feit dat de kwaliteit van slapen na gebruik van alcohol in de avond, veel minder wordt en je dus minder fit opstaat.

Of je nu wel of niet goed slaapt, feit is dat alcohol de kwaliteit van de slaap vermindert.

 

 

De actie kan ik dus van harte aanbevelen als je met enige regelmaat drinkt. Probeer het eens een maand zou ik zeggen. Dat hoeft niet per se in januari, of door je in te schrijven. Je kunt natuurlijk zelf bepalen, wanneer je dat probeert. En of je nu een goede of slechte slaper bent, dat het beter voor je is, dat lijkt me duidelijk.

Blijkt voor jou dat je er beter door slaapt, dan kun je in het vervolg in ieder geval een bewuste keuze maken als je een glaasje wijn of iets anders met alcohol wordt aangeboden. Dan kun je kiezen of je voor het glaasje kiest en dus minder fit op zult staan of niet.

Natuurlijk is alcohol doorgaans niet de enige boosdoener bij slaapproblemen. Mogelijk speelt er bij jou iets heel anders. Als je dat eens wil bespreken, dan ben je altijd welkom voor een gratis gesprek. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is hier klikken en het formulier invullen.

 

blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.