Permanent zomertijd of permant wintertijd?


Deze hele week ben ik al wat vroeger wakker. Dat komt natuurlijk omdat de klok verzet is. Ik heb er nu niet echt last van. In het voorjaar, dan is het moeilijk wakker worden, daar heb ik meer last van. Maar ik ben niet de enige; 25% van de Nederlanders heeft last van het verzetten van de klok in het voor- en najaar.

Na het ingaan van de zomertijd hebben veel mensen moeite om in slaap te vallen, ze vallen later in slaap en bouwen daardoor slaaptekort op. Dit duurt niet één dag, maar voor sommige mensen wel 4 weken, of ze houden er zelfs de hele zomer last van.

Er wordt inmiddels over gedacht om de klok niet meer te verzetten. Maar welke keuze maak je dan; zomertijd of wintertijd?

Eigenlijk zou het 12 uur ’s middags moeten zijn als de zon op z’n hoogste punt staat.

Heel vroeger was dat ook zo. Mensen leefden dichter bij de natuur. Toen stond de zon in Oost-Nederland eerder op z’n hoogst dan in West-Nederland. In Enschede was het toen 10 minuten eerder 12 uur dan in Amsterdam. Niet handig, dus werd er één standaard tijd ingevoerd; De Amsterdamse tijd.

In de tweede wereldoorlog kregen we de Duitse tijd; als de zon boven Berlijn op z’n hoogst staat, dat werd 12 uur. Die tijd hebben we nog steeds in de winter.

In 1977 werd de zomertijd ingevoerd. Het was de tijd van de oliecrisis. De zomertijd was bedoeld om energie te besparen. Als het bij ons in de zomer 12 uur is, staat de zon op z’n hoogst in Litouwen, Oekraïne en Griekenland. Inmiddels is het zelfs niet zeker of het energie bespaart.

Wat wel zeker is; het verstoort onze interne klok. In een cyclus van 24 uur, vinden er allerlei processen plaats in ons lichaam. Temperatuur, reactiesnelheid, bloeddruk hormonen wisselen steeds. Dit alles om op de ene tijd optimaal te presteren, en op de andere tijd optimaal te rusten. Onze interne klok klopt niet precies maar door ochtendlicht wordt dat rechtgetrokken.

Permanente zomertijd, de Oost-Europese tijd, betekent altijd een uur eerder opstaan. In zomer lukt dat nog wel, dan is het eerder licht.

In winter zou het dan pas tegen 10 uur licht worden. Dan kan onze biologische klok dus ’s morgens niet resetten. Bovendien is het dan langer licht, worden we dus later moe, gaan we later slapen. We slapen dan dus veel minder. Dat betekent grotere kans op ongelukken en op lange termijn grotere kans op o.a. hartproblemen.

Als je kijkt naar stand van de zon, dan zouden we zelfs beter de Engelse tijd kunnen aanhouden, oftewel nog een uur eerder. Dan hebben we meer ochtendlicht en kunnen we dus beter wakker worden en onze klok resetten. ’s Avonds is het eerder donker en kunnen we dus beter slapen. En dat is waar ik naar streef; dat we allemaal beter slapen en dus gezonder en fitter leven.

Hoe denk jij er over?  Ik vind het leuk als je dat in een reactie laat weten.

En als je eens over wil praten omdat je sowieso niet lekker slaapt, ben je natuurlijk altijd welkom voor een  gratis gesprek . . … 

blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.